Laikraksts Latvietis

Laiks Latvijā:


Saldū atklāts skulptūru dārzs

Pēc Jaņa Rozentāla gleznas „No baznīcas (Pēc dievkalpojuma)“

Laikraksts Latvietis Nr. 651, 2021. g. 26. maijā
Fonds „Mākslai vajag telpu“ -


Ieteikt Facebook.com

ieteikt draugiem.lvIeteikt draugiem.lv

Skulptūru dārzs pie Saldus baznīcas. FOTO Didzis Grodzs.

Skulptūru dārzs pie Saldus baznīcas. FOTO Didzis Grodzs.

Skulptūru dārzs pie Saldus baznīcas. FOTO Didzis Grodzs.

Janis Rozentāls. „No baznīcas (Pēc dievkalpojuma)“ (1894).

7. maijā Saldū tika atklāta vērienīga septiņu bronzas skulptūru grupa pēc Jaņa Rozentāla gleznas No baznīcas (Pēc dievkalpojuma) (1894), kuru tēlnieks Sandis Aispurs radīja, par prototipiem izmantojot centrālos tēlus Rozentāla izcilajā gleznā.

Šis mūsu glezniecības klasiķa plaši pazīstamais darbs ir iekļauts Latvijas Kultūras kanonā, kurā par to ir rakstīts: „Jaņa Rozentāla glezna „No baznīcas“nir trāpīgs un daudzslāņains latviešu tautas dzīves tēlojums, kas raksturo 19.gadsimta 90. gadus – laiku, kad sabiedrībā pieaug latviešu tautas nacionālā pašapziņa. Ar šo darbu mākslinieks aizsāka jaunu tradīciju latviešu glezniecībā, pirmo reizi centrā ieceļot zemniekus un vienkāršo tautas dzīvi.“

Jaunradītās skulptūras novietotas pie Jaņa Rozentāla dzimtās pilsētas Saldus Sv. Jāņa Evanģēliski luteriskās baznīcas, kura attēlota arī ievērojamajā gleznā. Tēlnieks Aispurs, veicot gleznas tēlu telpisko interpretāciju, saglabājis maksimālu pietāti pret Jaņa Rozentāla oriģinālu. Cilvēkiem nu ir iespēja iejusties tā laika pasaulē un pašiem it kā iekļauties labi atpazīstamajā mākslas darbā.

Pats tēlnieks par padarīto saka: „Bija jāiedziļinās ļoti daudzās detaļās: pētīju ne tikai gleznu, bet papildus arī dažādus avotus. Galvenais bija uzticība Jaņa Rozentāla tēlveidei. Sajutos kā viņa laikabiedrs – vienu brīdi likās, ka figūras atdzīvojas!“ Savukārt skulptūru dārza mecenāts Jānis Zuzāns projektu komentē šādi: „Svarīgi, ka šādi radoši, paliekoši un vērienīgi projekti šobrīd top tēlotājmākslā. Īpaši šai Covid gadā, kad tā vien šķiet – viss apstājies. Rozentāls to ir pelnījis. Un Saldus pilsētas iedzīvotāji un viesi šo vietu noteikti iecienīs. Līdzīgi kā tēlnieka Aigara Bikšes „Divi Raiņi“ pilsētvides objektu Rīgā, ko pirms trīs gadiem fonds „Mākslai vajag telpu“ realizēja. Lielisks darbs, talantīgs autors, īpaša vieta un nozīmīgs gads!“ Jāatgādina, ka dižajam latviešu māksliniekam Rozentālam šogad ir 155 gadu jubileja.

Skulptūru tēlu atpazīstamība un trijās dimensijās radītā noskaņa noteikti sekmēs Latvijas vietējo tūrismu. Saldus un visa Kurzeme uz visiem laikiem ir ieguvusi vēl vienu redzamu kultūras vērtību. Laikā, kad notikumi iekštelpās ir liegti pandēmijas dēļ, īpaši vilinoši ir doties aplūkot jauno mākslas darbu brīvā dabā. Liels paldies Saldus novada pašvaldībai par vizionāru attieksmi pret savu pilsētu. Paldies par atbalstu arī mecenātiem. Projektu 7. maijā atklāja Saldus novada domes priekšsēdētājs Māris Zusts un finansiāli šo skulptūru dārza realizāciju atbalstīja arī uzņēmējs Argods Lūsiņš.

Sandis Aispurs (1983) absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas Tēlniecības nodaļu (2012). Viņa apjomīgākais figuratīvais darbs 12 apustuļi atrodas pie Bruknas Svēto Apustuļu kapelas (2018). 2014. gada rudenī Latvijas Universitātes Botāniskajā dārzā tika atklāta Sanda Aispura un Brigitas Zelčas-Aispures veidotā paliekošā skulptūra Klusā daba, kas tapusi Borisa un Ināras Teterevu fonda programmas Māksla publiskajā telpā ietvaros.

Fonds „Mākslai vajag telpu“



Atbalstiet laikrakstu

Izvēlēties summu

SLUDINĀJUMI







Latviesu impresijas


ALMA Book


3x3 Australija




SLUDINĀJUMI


BookDepository.com